Niel: Eli spoelt EK-kater wel heel snel door

Zondag overheerste de ontgoocheling na een gemist EK. Maar zie, amper vier dagen later vond Eli Iserbyt opnieuw zijn beste benen. Na een bloedstollende wedstrijd triomfeerde hij in Niel en wordt hij leider in de Superprestige. Laurens Sweeck kende pech op een slecht moment.

Met z'n vieren scheidden ze zich op de zware en aantrekkelijke omloop in Niel snel af: Toon Aerts, Quinten Hermans, Lars van der Haar en Eli. Ook Laurens kwam na een kwart koers ei zo na aansluiten, maar een defect versnellingsapparaat sloeg de voormalige Belgische kampioen snel terug. Laurens zou zich uiteindelijk nog terugknokken naar een zevende plaats. Waarmee hij de schade in het klassement van de Superprestige beperkte.

Maar de vier voorin maakten er een beklijvende wedstrijd van, gekenmerkt door veel positiewisselingen. In de finale bleek Eli toch over de beste papieren te beschikken, sloeg een beslissende kloof en leek op weg naar winst... Tot een lekke band er anders over besliste. Zo kwam Toon Aerts opnieuw aansluiten en reed zelfs van Eli weg.

"Stervende zwanen"
Maar onze uittredende Europese kampioen raapte nog een laatste keer alle moed bijeen en in de laatste zandstrook knalde hij opnieuw naar het achterwiel van zijn concurrent. Op naar een sprint 'der stervende zwanen', zoals Eli het achteraf verwoordde. Daarin slaagde Eli er in Aerts net af te houden.

"Die lekke band was er bijna te veel aan", vertelde hij. "Maar ik slaagde er toch nog in terug te keren. Mijn laatste zandpassage was eigenlijk helemaal niet super, maar Toon kampte met hetzelfde probleem. Dat was mijn geluk. Of dit een revanche is voor het EK? Nee, want ik kwam daar helemaal niet in het stuk voor. Maar ik ben uiteraard heel blij dat ik zo snel mijn goede benen heb teruggevonden en dat het EK niet meer dan een offday was."

Ook Toon en Ryan reden opnieuw een meer dan verdienstelijke wedstrijd. In de tweede koershelft reed Toon samen met Jens Adams weg uit een groepje waar oorspronkelijk ook Ryan deel van uitmaakte en finishte zesde. Dat is ook zijn plaats in de tussenstand van de Superprestige, waarin Eli nu alleen leider is geworden.

Uitslag Niel (45 dlnrs):
1. Eli Iserbyt
2. Toon Aerts
3. Quinten Hermans op 22"
6. Toon Vandebosch op 1'53"
7. Laurens Sweeck op 2'01"
12. Ryan Kamp op 2'50"

Tussenstand Superprestige (na 3 manches):
1. Eli Iserbyt 43
2. Toon Aerts 42