Ryan Kamp verlengt Europese titel na thriller

Ryan Kamp heeft zijn Europese beloftetitel verlengd. Op het uitdagende parcours op de VAM-berg haalde hij het in een sprint bergop van Niels Vandeputte en Thibau Nys. "Het seizoensbegin was niet gemakkelijk voor mij. Dit maakt alles goed."

Elf renners kleurden het EK in het Nederlandse Drenthe. Daarbij alle favorieten, met onder meer ook Ryan Kamp, Witse Meeussen en Anton Ferdinande. Afscheiding kwam er amper. Af en toe een prik, dat wel, maar het leep steeds weer samen. Meer zelfs, we trokken zelfs de finale in met elf renners, een ware thriller.

Tot in de slotronde Ryan toch de forcing voerde. Alleen de Belgen Thibau Nys en Niels Vandeputte slaagden erin aan te pikken. En finaal begonnen ze met zijn drieën ook aan de kasseiklim richting de top van de VAM-berg, waar de finish getrokken was.

Bloedstollend was. Ryan timede perfect, liet eerst een klein gaat om zo met iets meer snelheid van achteruit zijn twee rivalen te grazen te nemen. Knappe zege voor ons talent na een iets mindere start van zijn seizoen, mede dankzij rugproblemen. Die zijn voorlopig helemaal van de baan. Witse werd zevende, Anton elfde.

"Dit is heel fijn", glunderde Ryan na afloop. "Ik had toch wat vraagtekens: de afgelopen wedstrijden was ik niet de beste belofte. Maar hier zie je toch dat ik sterk ben, en een finale na vijftig minuten nog heel goed aan kan. Het was nochtans een hele zware wedstrijd, en de Belgen gingen aan het eind heel snel. De laatste klim, dat was anderhalve minuut vol rijden. Ik lanceerde me op het vlakkere stukje voor de kasseien, ging met snelheid over de Belgen, en zo kon ik nog vrij gemakkelijk (maar met veel pijn) de sprint van hen winnen."

Het volgende grote doel? "Het wereldkampioenschap, eind dit seizoen. Het begin van dit seizoen was niet zo goed door wat rugproblemen, maar ik heb niets van pijn meer. En dus kan ik vanaf nu vooruit kijken." Volgende zondag in de wereldbekermanche in het Tsjechische Tabor mag Ryan zijn Europese trui voor het eerst showen.

Uitslag EK Beloften (53 dlnrs):
1. Ryan Kamp
2. Niels Vandeputte op 1"
3. Thibau Nys op 1"
7. Witse Meeussen op 26"
11. Anton Ferdinande op 52"
41. Lorenzo Masciarelli op 4'11"

Foto's: © Photopress