Sterke Eli rondt ploegwerk subliem af in Ruddervoorde

Eli Iserbyt heeft in Ruddervoorde de tweede manche in de Telenet Superprestige gewonnen. Na een bijzonder boeiend verloop reed onze vinnige West-Vlaming in de voorlaatste ronde weg van Toon Aerts. Michael Vanthourenhout en Laurens Sweeck werden vierde en vijfde.

Een kopgroep van tien bleef verrassend lang samen, met dank aan een tegenstrubbelende wind. Bij de tien zowel Eli Iserbyt, Laurens Sweeck en Michael Vanthourenhout. En van dat overtal maakten onze jongens optimaal gebruik. Zowel Eli zelf als Laurens én Michael zetten die andere favoriet Toon Aerts meermaals onder druk.

Toen op drie ronden van het einde de kopgroep werd gehalveerd, kregen we pas een echt duel tussen Pauwels Sauzen-Bingoal en Telenet-Baloise. Toon Aerts en Lars van der Haar versus Eli, Laurens en Michael. En in de voorlaatste ronde zette Eli de wedstrijd helemaal naar zijn hand met een fikse versnelling. Aerts kreeg het gaatje niet meer dicht. Eli op weg naar zijn tweede seizoenszege...

"Deze heb ik te danken aan de ploeg", klonk het in een eerste reactie. "Ze hebben onderweg perfect 'steekwerk' gedaan. Van der Haar en Aerts waren volgens mij de evenknie van ons, maar dankzij dat mannetje extra heb ik iets meer energie kunnen sparen dan Toon, die toch veel werk heeft moeten opknappen. Zo hield in in de laatste ronde nog genoeg over om hem op achterstand te zetten."

"Sinds anderhalve week zijn mijn knieproblemen verleden tijd en kan ik opnieuw voluit trainen. Ik voel me opnieuw topfit. En dat is net op tijd, want Ruddervoorde is toch een van mijn favoriete omlopen. Eens ik hier tien seconden had, wist ik dat ik me kon beperken tot tempo rijden. En of deze deugd doet, nadat ik de voorbije weken genoegen moest nemen met ereplaatsen."

Michael Vanthourenhout kende nochtans niet de beste start. "Ik geraakte slecht in mijn klikpedaal en kwam in het gedrum terecht. Het was niet evident om nog weer naar de kop van de koers te rijden", vertelde hij. "Ik heb daar een grote cartouche verschoten. En dat merkte ik toen Toon en Eli doortrokken. Ik heb toen onmiddellijk beslist om mijn laatste restje energie ten dienste te stellen van de ploegmaats."

Ook leuk: Toon Vandebosch werd na afloop gehuldigd als beste belofte. Dankzij Toon, Jelle Camps, Ryan Kamp en Anton Ferdinande dragen de vier beste beloften in de uitslag zwart-rood.

Uitslag Heren Elite & U23:
1. Eli Iserbyt
2. Toon Aerts