Tweede en derde na fraai ploegenspel in Kruibeke

Tot op de streep van de tweede veldrit van het seizoen streden we volop mee voor winst, maar aan het eind was er eentje beter: Laurens Sweeck en Eli Iserbyt stonden na fraai ploegenspel naast Toon Aerts op het podium van de Ethias Cross van Kruibeke.

Zowel onze Belgische kampioen Laurens Sweeck als Eli Iserbyt, de winnaar van de openingscross in Lokeren, misten hun start in Kruibeke niet. Al vlug zonderden ze zich af samen met Toon Aerts. Het numerieke overwicht probeerden onze twee pionnen volgens het boekje uit te spelen, maar Aerts toonde zich toch iets te sterk op een omloop die minder ruimte liet voor ploegenspel. Resultaat: Laurens tweede, op enkele seconden van Aerts, en Eli derde. Toch twee renners op het podium: absoluut geen schande.

Volgens Laurens speelden we het ploegenspel prima: "Al was dit niet echt een omloop om gaatjes te laten vallen: het vermogen kwam altijd naar boven. We hebben geprobeerd om Toon zoveel mogelijk in de wind te zitten, door elk om beurt aan te vallen. We konden het niet beter spelen, maar ik denk dat hij gewoon de sterkste was. Toen hij op het einde doortrok, moesten we toch alle twee een beetje plooien. Maar het gevoel was beter dan vorige week, toen het nog een beetje moeizaam voor me liep. Ik kijk uit naar Gieten: een cross die me ook moet liggen."

Eli had tijdens zijn wedstrijd wat last van de knieblessure die hij vorige week in Lokeren had opgelopen, en waar hij deze week best veel last van had: "Ik voelde dat ik nog wat gelimiteerd was door mijn blessure, maar al bij al zat mijn tempo goed. Ik denk dat Toon zeker de sterkste was. Ik miste nog net dat procentje om nog net iets sneller door te gaan. Het wordt deze week zaak om de overcompensatie weg te krijgen, nog wat oefeningen te doen daarvoor, en ik denk dat het tegen volgend weekend dan weer goed komt. Hopelijk kunnen we met de ploeg dan weer de overwinning pakken in Gieten."

Onze andere renners konden iets minder uitblinken in de Kruibeekse klei dan in het Lokerse park, al deed ook beloftewereldkampioen Ryan Kamp het opnieuw meer dan degelijk: hij werd negende. Ook verschillende van onze andere beloften haalden de top-20 tussen de profs. Michael Vanthourenhout had een mindere dag en verliet de wedstrijd.

Uitslag Ethias Cross Kruibeke:

1. Toon Aerts
2. Laurens Sweeck op 2"
3. Eli Iserbyt 1'13"
9. Ryan Kamp 2'24"
15. Toon Vandebosch 3'30"
17. Anton Ferdinande 3'51"
18. Dieter Vanthourenhout 4'06"
19. Witse Meeussen 4'10"
32. Jarno Bellens