Val haalt Laurens uit koers voor zege in Zonhoven

Een overwinning in een topklassieker en de leidersplaats in de Superprestige: ze lagen in de slotronde van Zonhoven nog perfect in het zicht voor Laurens Sweeck, maar na een val moest hij met plek 2 tevreden zijn. Eli Iserbyt werd fraai derde.

Na het forfait van Mathieu van der Poel gold Laurens Sweeck als één van de topfavorieten in het zand in en om de beruchte kuil van het Limburgse Zonhoven, en die rol maakte hij ook waar. Eerst door mee te schuiven met een kopgroep met daarbij ook Eli Iserbyt, in een latere fase door na tijdlang achtervolgen aan te sluiten bij een aanvalslustige Toon Aerts. In de slotronde dook hij samen met de Belgische kampioen de Kuil in, maar daarbij schakelde hij zichzelf uit met een salto.

“Mijn voorwiel blokkeerde na een klein ‘afsprongske’, net na het induiken van de Kuil. Voor ik het wist lag ik op de grond. Ik wou er iets te snel induiken, in die afdaling. Ik stond onder druk: Toon had net een paar meters op me gepakt. Wie op zijn limiet zit, maakt fouten”, gaf Laurens eerlijk toe in zijn analyse. “Gelukkig had ik ondanks de harde smak geen pijn, maar de overwinning was gaan vliegen. Jammer: het had een supermooie finale geweest. Frustrerend om te verliezen van renners die ik allemaal al geklopt heb toen Mathieu erbij was. Jammer dat ik het nu niet doe. Maar ik ben wel tevreden van mijn wedstrijd. En het kan zeker nog lukken, in deze Superprestige. Ik blijf me dus verder focussen op dit klassement.”

Eli sleepte in een achtervolgende groep met een sterke slotronde de derde plek uit de brand. En daar was onze West-Vlaming best tevreden mee. “Ik wachtte mijn moment af om aan te gaan. Tot na de looppassage, omdat ik wist dat het daar het lastigst was. De renners van Telenet - Baloise lieten een gat vallen voor elkaar, maar al bij al geraakte ik hen makkelijk voorbij. Jammer dat ik me pas goed ging voelen in de tweede wedstrijdhelft. Na de lange trainingen van de stage had ik het in het begin van de koers wat lastig. Ik voelde me al een stuk beter dan in Kortrijk en Koksijde, waar ik na driekwart koers voelde dat ik verzwakte. Nu nog een weekje trainen in Spanje, en dan op naar Ronse en Overijse. Dat is meer mijn ding dan het zand van vandaag.”

Ook Jens Adams (achtste) en Laura Verdonschot (negende) haalden de top tien van hun wedstrijd. Voor beloften was er geen aparte cross in Zonhoven. Michael Vanthourenhout moest door een handblessure forfait geven om alle risico’s te vermijden.

Uitslagen Zonhoven

Elite & U23
1. Toon Aerts
2. Laurens Sweeck op 28”