Vijf op vijf! Laurens wint opnieuw in Pelt

Vijf tv-crossen, drie vooruitgeschoven pionnen, vijf overwinningen: het sprookje voor onze mannen elite kwam in de Grote Prijs Pelt nog niet aan zijn einde, met dank aan Laurens Sweeck.

Hij won de voorbije drie jaar al in Neerpelt. De onophoudelijke regenval die het parcours deze keer half onder water zette én de nieuwe naam voor de wedstrijd (na de fusie met buurgemeente Overpelt) veranderde eigenlijk niets voor Laurens Sweeck: ook deze keer eindigde hij als primus. Al moest hij een erg stevige inspanning doen om een kloof op aanvaller Quinten Hermans dicht te rijden en nadien zelf er één uit te bouwen. Bedreigd werd hij in de slotronde toch niet meer. Tijd genoeg om te genieten dus aan de streep, om nadien in de armen van de familie én manager Jurgen Mettepenningen te vallen.

Dat Laurens pas laat in de wedstrijd helemaal op dreef kwam, had een gegronde reden: "Ik was een beetje aan het 'klooien' met mijn tubes. Ik zat op grifo's in het begin, redelijk hard dan nog, en heb daarom een aantal keer moeten wisselen. Plots reden Quinten en Thijs (Aerts) wel heel ver voor en dacht ik even dat het voorbij was. Maar dit is een omloop waar je moet blijven duwen. En ik had een heel goed stuk, waar ik altijd een paar seconden sneller ging. Dat was een mentaal voordeel, want ik wist dat ik het daar in de voorlaatste ronde moest doen. Daarna voelde ik dat ik de beste was en was het gewoon nog zorgen om geen fouten te maken."

Viermaal op rij winnen in een cross, dat is een prestatie op zich: "Winnen is sowieso niet makkelijk, vier keer na elkaar zeker niet. Blij dat ik mijn reeks kan verderzetten. En dat we elkaar binnen de ploeg zo kunnen afwisselen. We zitten momenteel allemaal op een heel hoog niveau. Daan voelde zich in het begin van de wedstrijd ook goed, denk ik. Maar dit was een gevaarlijke koers om op de adem te trappen. Je moest proberen om je inspanning pas in te zetten op een moment dat je ze zou kunnen doortrekken. In de finale was het ieder voor zich, man tegen man, dat heb ik het liefst."

Nog twee van onze renners haalden de top tien: Jens Adams (zesde) en Daan Soete (achtste na dat indrukwekkend begin). Toon Vandebosch (elfde en tweede belofte) en Yannick Peeters (dertiende na een val in de finale) pakten net naast die begeerde toptienplaats. Uitblinken in de modder zat er helaas niet in voor onze vrouwen: thuisrenster Laura Verdonschot kende daags na haar goeie benen van Meulebeke een offday, maar was toch onze beste renster op plek zeven. Maud Kaptheijns sloot de top tien af.

Eli Iserbyt en de broertjes Vanthourenhout kwamen niet aan de start. Dieter Vanthourenhout ging zondag crossen in het Zwitserse Aigle, waar hij fraai derde werd tijdens de openingsmanche van de EKZ Cross Tour.

Uitslagen Pelt:

Mannen:
1. Laurens Sweeck in 1u01'40"
2. Quinten Hermans op 8''
3. Lars van der Haar 25''

6. Jens Adams 58"
8. Daan Soete 1'02"
11. Toon Vandebosch 2'00"
13. Yannick Peeters 2'24"
15. Ryan Kamp 3'17"

Vrouwen:
1. Ceylin Alvarado in 42'18"