Wat een binnenkomer voor Maud Kaptheijns!

Maud Kaptheijns, nog maar een week aan de slag bij ons team, heeft de Ethias Cross in Eeklo op haar naam geschreven. Maud nam in volle finale afstand van Inge van der Heijden en Anna Kay, haar voornaamste belagers.

Met zijn zevenen kleurden ze de aanvangsfase in het Sportpark in Eeklo. Daarbij Maud Kaptheijns als vertegenwoordigster van Pauwels Sauzen-Bingoal. Maar Maud vergaloppeerde zich in de daaropvolgende rondes. "Eigen schuld", kon ze er achteraf om lachen. "Mijn trainer had me gevraagd om niet volle bak te openen, maar ik kon het niet laten en ging over mijn toeren. Dus moest ik even bekomen van de inspanningen."

Ze herpakte zich snel. "Met dank aan het vertrouwen dat ik kreeg van mijn coach. Dat heb je nodig. Je moet fris zijn, maar je moet er ook in geloven. Een jaar geleden zou ik wellicht het hoofd hebben laten hangen en tevreden zijn geweest met een vijfde plaats. Nu ben ik alles blijven geven. Ook omdat het een snelle cross was. Het kwam op seconden aan. Zo ben ik opnieuw voorin geraakt."

Met vertrouwen naar de VS
In de finale maakte Maud het kloek af. "Ik wist dat die laatste ronde belangrijk is. En als de overwinning in zicht is, kan ik die laatste ronde toch iets meer dan ik zelf soms denk. Dat is vandaag gebleken." Na een bijzonder moeilijk jaar en een zomer vol veranderingen, is deze overwinning een opsteker van formaat voor Maud Kaptheijns. "Overal de beste zijn, dat lukt tegenwoordig niet meer bij de dames. Maar dit geeft nog meer vertrouwen om straks naar de VS af te reizen."

Allesbehalve tegen haar zin, weet ze. "Ik voel me daar goed. Die sfeer, die Amerikaanse cultuur. Ik ga er graag naartoe. Stiekem droom ik ervan om toch een keertje die leiderstrui in de Wereldbeker te kunnen dragen. Dat zou het allermooiste zijn."

Laura zesde
Laura Verdonschot kende in Eeklo een iets mindere start, maar knokte zich wel nog terug naar een verdienstelijke zesde plaats. Jolien Verschueren maakte haar comeback. Een overwinning op zich. Op drie ronden van het einde werd ze uit de wedstrijd gehaald wegens te grote achterstand. Met kleine stapjes, weet je wel...

Uitslagen van onze rensters (30 dln)
1. Maud Kaptheijns