WK in Tabor levert ons drie bronzen medailles op

Het laatste kampioenschap van het veldritseizoen '23-'24 zit erop. Op het WK in het Tsjechische Tabor veroverden Michael Vanthourenhout en Leonie Bentveld in totaal drie bronzen medailles voor hun nationale ploeg.

Het WK op de loodzware omloop in Tabor startte vrijdag al, voor Michael Vanthourenhout. In de mixed team relay, de ploegenaflossing per land, stelde hij als slotrijder voor België de bronzen medaille veilig. Ook Shanyl De Schoesitter van onze opleidingsclub Starbikes - Vistabuild maakte deel uit van de bronzen Belgische ploeg.

Zaterdag vielen er niet meteen uitschieters te noteren. Bij de meisjes-juniores moest Shanyl tevreden zijn met de 23ste plaats, Denise Betsema werd vijftiende bij de vrouwen-elite. Bij de mannen onder de 23 jaar wel opnieuw een erg puik resultaat voor eerstejaarsbelofte Yordi Corsus: achtste na een lange remonte. Yorben Lauryssen moest helaas in extremis forfait geven door ziekte.

Op de slotdag deed Leonie Bentveld wat we met z'n allen gehoopt hadden: een sterk seizoen bekronen met een medaille bij de U23. Het werd uiteindelijk brons, na een duel met de Tsjechische Zemanova. In de wedstrijd voor mannen-elite tot slot vond Eli Iserbyt (vijfde) zijn goeie benen niet meer, en draaide het in de start in de soep voor Michael Vanthourenhout. Met een ijzersterke remonte kon Michael zich toch nog verzekeren van brons.

Uitslagen WK Tabor (Tsj)

Mannen:
1. Mathieu van der Poel (Ned)
2. Joris Nieuwenhuis (Ned) op 0’37”
3. Michael Vanthourenhout 1’06”
5. Eli Iserbyt 2'08"

Vrouwen:
1. Fem van Empel (Ned)
2. Lucinda Brand (Ned) op 1’20”
3. Puck Pieterse (Ned) 1'54"
15. Denise Betsema (Ned) 4’32”

Mannen U23: