X20 Trofee Kortrijk: Eli wint en verstevigt leidersplaats

Michael Vanthourenhout kleurde de eerste koershelft van de Caps Urban Cross in Kortrijk. Hij leek op weg naar winst, maar een lekke band gooide roet in het eten. Eli Iserbyt nam echter prima over en reed in de slotfase solo naar zijn vijfde seizoenszege.

Eli startte voortvarend in het Kortrijkse Albertpark en graaide op het einde van de openingsronde ook de bonificatiesconden mee. Daarmee deed hij al een prima zaak in de tussenstand van de X2O Trofee.

Daarna was het de beurt aan Michael. Na een foutje van Toon Aerts op een technische passage kreeg de winnaar van de Superprestige-manche in Merksplas wat ruimte en daarvan profiteerde hij optimaal. Een eerste achtervolgend groepje met onder mer Lars van der Haar, de debuterende Wout van Aert en Eli telde in een mum van tijd een halve minuut achterstand.

Maar Michael had Dame Fortuna niet aan zijn zijde. Rond halfkoers kreeg hij af te rekenen met een lekke band en zag zijn voorsprong als sneeuw voor de zon wegsmelten. Van Aert en co snelden hem voorbije zetten hem meteen ook op achterstand.

Vooraan bleven Van der Haar, Van Aert en Eli samen tot in de voorlaatste ronde. Toen verdapperde onze Europese kampioen en sloeg op zijn beurt een kloof. Van Aert en Van der Haar konden alleen maar toekijken hoe Eli solo naar zijn vijfde seizoenszege reed. Meteen ook goed voor een twee op twee in de X2O Trofee en uiteraard verstevigt hij daarmee ook zijn leidersplaats.

"Toegegeven, ik zat in een zetel toen Michael voorop reed", vertelde Eli achteraf aan de verzamelde pers. "Ik speelde echt met de pedalen. Jammer voor Michael dat hij lek reed, maar daarna kon ik uiteraard uit mijn pijp komen. Al was het ook knap wat Wout van Aert deed. Hij maakte de wedstrijd extra hard, zodat het groepje achter ons niet terugkwam."

"In de voorlaatste ronde voelde ik mijn moment dan gekomen. Ik prikte, sloeg een gaatje van een paar seconden, maar ik wist dat dit op voldoende was op dit parcours. Wout had twee ronden rap gereden, dus hij zat wellicht even à bloc. Daar heb ik optimaal van geprofiteerd in die fase van de wedstrijd."

Michael werd vierde, en was achteraf uiteraard ontgoocheld. "Vrolijk word je daar inderdaad niet van", zuchtte hij. "Anderzijds, dat is koers, zeker? Op naar morgen en hopen dat ik in Tabor wel van tegenslag gespaard blijf." Voorts krijgt ook Ryan Kamp alweer een eervolle vermelding met zijn zesde plaats. Ook hij had onderweg af te rekenen met een leegloper. Ryan wordt zo stilaan een vaste waarde tussen de profs, ook al is hij pas derdejaars belofte.

Uitslag:
1. Eli Iserbyt
2. Lars van der Haar op 7"
3. Wout van Aert op 27"
4. Michael Vanthourenhout op 41"
6. Ryan Kamp op 51"
9. Laurens Sweeck op 1'08"
16. Pim Ronhaar op 2'02"
19. Dieter Vanthourenhout op 2'23"
20. Anton Ferdinande op 2'50"
29. Arne Baers (Callant-Pauwels Sauzen) op 3'58"
39. Jarno Bellens op 6'33"