Zowel Denise, Fem als Leonie op het podium in Namen

Lucinda Brand en Zoë Backstedt wonnen de vrouwenwedstrijden in de wereldbekermanche van Namen. Denise Betsema en Fem van Empel werden 2de en 4de, terwijl eerder Leonie Bentveld al 2de werd in de voorafgaande juniorenwedstrijd.

Lucinda Brand won al voor de 4de keer de Citadelcross. Geen schande dus, dat Denis het moest afleggen tegen de wereldkampioene. En toch. Misschien zat het er dit jaar echt wel in. Een hele wedstrijd lang speelde de Texelse accordeon met Brand. Eerst met de jonge Puck Pieterse, maar al snel was het vrouw tegen vrouw.

"Best frustrerend dat ik het gat niet kon dichten", reageerde Denise na afloop. "Het was lastig en telkens ik dichter kwam, liep Lucinda - letterlijk -  weer weg. Op bepaalde passages maakte ik seconden goed, maar in de afdalingen was zij weer sneller. Helaas."

Zo loopt Brand ook verder weg (23 punten) in het klassement van de Wereldbeker, al zijn er de komende weken og vier manches te gaan. En in datzelfde klassement prijkt Fem van Empel nog steeds op plaats vier, als tweede belofte. Fem werd vandaag vierde in een wedstrijd waarin ze door een minder start en kleine foutjes onderweg, steeds op achtervolgen aangewezen was. Finaal klopte ze Ceylin del Carmen Alvarado in het duel voor plek vier en vijf.

Bij de junioren stond opnieuw geen maat op Zoë Backstedt. De Europese kampioene won met een voorsprong van meer dan een minuut op Leonie, die in de slotfase nog had af te rekenen met een defect versnellingsapparaat.

Uitslag vrouwen Elite & beloften WB Namen:
1. Lucinda Brand
2. Denise Betsema op 20"
3. Puck Pieterse op 1'16"
4. Fem van Empel op 1'31"

Uitslag vrouwen junioren WB Namen:
1. Zoë Backstedt
2. Leonie Bentveld op 1'11"
3. Valentina Corvi op 1'27"

Foto's: ©Photopress.be