Zowel Maud als Laura in de top vijf in Meulebeke

Knappe prestatie van onze dames in de Ethias Cross van Meulebeke.  Zowel Maud Kaptheijns als Laura Verdonschot kleurden mee de wedstrijd. In de slotfase kwamen ze net dat tikkeltje tekort om op het podium te eindigen.

Toegegeven: met  Ceylin del Carmen Alvarado, Annemarie Worst en Inge van der Heijden stonden misschien wel de beste drie dames uit de wedstrijd op het podium. Maar voor hetzelfde geld had Maud zich daar tussen kunnen wringen.

"Mijn start was niet fantastisch, maar ik schoof snel op. Tot ik in de zandstrook van de fiets moest nadat een concurrente in mijn versnellingsapparaat was gereden. Het duurde even voor ik het euvel had hersteld, waardoor ik naar de vijftiende plaats terugviel. De daaropvolgende rondes heb ik gebruikt om terug te komen."

Dubbel gevoel
In de tweede koershelft sloot Maud opnieuw voorin aan en zette ze zelfs even druk. "Maar het allerbeste was er wel af, hoor. In de slotronde heb ik dan de foute keuze gemaakt om de sprint vanuit vierde positie te beginnen. Zo mis ik het podium. Tevreden? Goh... Ja, omdat ik toch weer na pech heb teruggevochten. Dat geeft vertrouwen. Nee omdat ik net dat podium mis."

Ook Laura kende niet de beste start, maar ook zij toonde veerkracht. "Ik vreesde even dat mijn wedstrijd voorbij. Toch kwam ik elke ronde dichter en dichter bij de kop van de koers. Ik kon uiteindelijk zelfs mijn wagonnetje aanhaken, maar ik bleef jammer genoeg achteraan het groepje hangen. Echt naar de kop opschuiven, lukte mij niet meer."

Accordeon
Zo speelde Laura een paar keer accordeon met de top vier en in de slotronde moest  ze de rol definitief lossen. "Vooral omdat ik na de zandpassage niet vlot in mijn klikpedaal geraakte. Zo verloor ik voeling. Maar ik vind van mezelf dat ik toch een sterke wedstrijd heb gereden. Anders kom je op zo'n snel parcours vanuit 12de positie niet terug naar voor."

Jolien knokte net als de weken voordien voor wat ze waard was, maar moest door de tachtig procent-regel op twee ronden van het einde de wedstrijd verlaten. Morgen zijn onze dames ook van de partij in de GP Pelt.

Uitslag:
1. Ceylin del Carmen Alvarado
2. Annemarie Worst
3. Inge van der Heijden
4. Maud Kaptheijns
5. Laura Verdonschot op 16"
50. Jolien Verschueren op 2 ronden

Foto: ©Photopress